Geniusz zaklęty w fotografii

Geniusz zaklęty w fotografii

  |   INSPIRACJE
Geniusz zaklęty w fotografii | Historia fotografii | 2011 | BBC

Uchwycić cienie | 1
Uchwycić cienie nie tylko opowiada historię narodzin samej fotografii ale też jest próbą odpowiedzi na pytanie: po co jest fotografia? Jak to się stało, że obok nowych technologii jak kolej czy telegraf, fotografia? Autorzy dokumentu w interesujący sposób pokazują jak rewolucja Kodaka oddając aparat w ręce mas, uwolniła potencjał surrealizmu, zaskoczenia i przypadkowości w fotografii. W pierwszym odcinku serii Geniusz zaklęty w fotografii przedstawiono również historię Jacques – Henri Lartigue’a który jest doskonałym przykładem geniusza – amatora. Uchwycić cienie zawiera wywiady z Chuckiem Close i Davidem Byrne.

 

Geniusz zaklęty w fotografii

 

Dokumenty dla artystów | 2
Przez wiele lat po Pierwszej Wojnie Światowej fotografia była głównym medium. „Każdy, kto nie rozumie, fotografii „, jak powiedział węgierski artysta fotograf Lazlo Moholy-Nagy „będzie jednym z analfabetów przyszłości „. Dokładna, obiektywna i racjonalna fotografia była wykorzystywana do promowania radykalnej utopii Związku Radzieckiego oraz do zaprowadzenia porządku w chaosie Trzeciej Rzeszy. Ale podczas, gdy jedni doceniali fotografię za jej zdolność do obiektywnego dokumentowania, inni używali jej do badania irracjonalnego, subiektywnego i surrealistycznego naturalnego języka sztuki. Dokumenty dla artystów szczegółowo analizuje dzieła najwybitniejszych i najbardziej wpływowych fotografów współczesnych: Aleksander Rodczenko, August Sander, Man Ray, Eugene,Walker Evans i Bill Brandt. Z udziałem Martina Parra, Bernda i Hilli Becher, Joela Meyerowitza i Marka Haworth-Bootha.

W odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu | 3
Być w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie, w decydującym momencie, zbliżyć się – to właśnie czyni z fotografii najlepsze medium, które sprawia, że stajemy się naocznymi świadkiem tworzenia historii. Ale jak dobra jest fotografia w rozumieniu tego, co rejestruje? Czy zbliżenie się jest zawsze lepsze od stania w tyle i jak ważne są momenty, dla których fotografowie ryzykują życie, by je uchwycić? W odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu jest próbą odpowiedzi na pytanie jak fotografowie radzili sobie z dramatycznymi wydarzeniami jak D-Day, Holokaust czy Hiroszima. Dokument z udziałem legend Magnum – Philipa Jonesa Griffithsa i Susan Meiselas, żołnierza-fotografa Tony’ego Vaccaro oraz dziennikarza Jona Snowa.

 

Geniusz zaklęty w fotgrafii

DVD 2

Filmy na papierze | 4
Amerykański fotograf Garry Winogrand powiedział, że robił zdjęcia, aby „zobaczyć, jak wyglądał świat sfotografowany”. Fotografowie zawsze mieli swoje deklaracje misji, ale trzy dekady po późnych latach 50-tych XX wieku nastąpił prawdziwy złoty wiek fotograficznej podróży. Program z fascynacją przygląda się podróży Roberta Franka przez lata 50-te Ameryki, atak Williama Kleina na ulice Nowego Jorku, wytyczanie ludzkiej komedii w Central Park ZOO przez Garryego Winogranda, wnikliwa analiza ekscentryczności Tonyego Raya Jonesa na angielskim wybrzeżu i wreszcie przewodnik po Memphis i Południowej Ameryce Williama Egglestona. Czwarty odcinek serii bada także pojawienie się koloru jako wiarygodnego medium dla fotografów, które w tamtych latach było tak kontrowersyjne jak Dylan grający na gitarze elektrycznej. Autorzy uwzględniają tu takie legendy jak William Klein, William Eggleston, Robert Adams, Stephen Shore, Joel Sternfeld, Joel Meyerowitz, Martin Parr oraz artystę Eda Ruscha.

Jesteśmy rodziną | 5
Po zdobyciu ulicy i drogi fotografowie zbliżyli się do ostatniej granicy – rodziny i siebie. Jesteśmy rodziną – to część o tym, co dzieje się, gdy fotografia przekłada osobiste relacje na język fotografii, gdy obcy, gwiazdy, kochankowie czy dzieci stają przed obiektywem. To część także o tym, co dzieje się gdy fotograf skieruje obiektyw na siebie- co stara się pokazać, ale także co stara się ukryć. Centrum programu są lata 70-te i 80-te XX wieku. Począwszy od dziwaków Diane Arbus (spotykamy tu Collina Wooda – szalonego chłopca ściskającego granat w Central Parku) po konfrontacje Richarda Avedona z gwiazdami takimi jak Marylin Monroe, od pamiętników Larryego Clarka i Arakiego po niewygodne intymne portrety rodzinne Sally Mann i Richarda Billinghama. Serial zabiera nas w podróż po najbardziej intrygujących pomysłach na fotografię samego siebie, w tym niezapomniane spotkanie, gdy Nan Goldin fotografuje transseksualistę Joey’ego.

Szybkie oceny | 6
Szybkie oceny zadaje pytanie ile warta jest dziś fotografia. Jedni twierdzą że 2,9 miliona dolarów, bo taką właśnie rekordową cenę osiągnięto na aukcji w Sotheby’s w lutym 2006 roku za wydrukowane zdjęcie Edwarda Steincha. Inni odpowiedzą, że 1/29 miliardowa część tej wartości, bazując na obliczeniach, że w samym 2006 roku zostanie zrobionych 29 miliardów zdjęć przez same tylko aparaty w telefonach komórkowych. Fotografia nigdy nie była tak cenna i wszechobecna. Zwieńczeniem serialu jest badanie wpływu techniki cyfrowej która sprawia, że wszystko jest możliwe. Program przygląda się ponownemu odkrywaniu technik, które cofają fotografię z powrotem do XIX wieku. Z udziałem Jeffa Walla, Andreasa Gurskyego, Gregoryego Crewdsona i jednego z wiodących chińskich fotografów Wanga Qingsonga.

Opis za dystrybutorem DVD, też na filmweb.pl

 



%d bloggers like this: